Aspek Kajian Wacana



ANALISIS WACANA DALAM CERPEN ASAP DI BAWAH DAUN




1.0  PENGENALAN
Berdasarkan hierarki tatabahasa, wacana merupakan unit bahasa yang tertinggi. Secara umumnya, bahasa yang melebihi peringkat ayat dikenali sebagai wacana dan semua perkara yang melibatkan bahasa ialah wacana. Kemunculan bidang tatabahasa wacana ini bermula pada zaman dahulu kala melalui bidang keagamaan dengan mengkaji kitab-kitab agama seperti Kitab Veda dan seterusnya berkembang ke seluruh Eropah dan Malaysia. Terdapat dua pendapat yang dikeluarkan mengenai asal usul perkataan wacana. Pendapat pertama menyatakan bahawa ‘wacana’ berasal daripada kosa kata Jawa, iaitu ‘wocono’ yang kata dasarnya ‘woco’ yang bermaksud baca. Manakala, pendapat yang kedua menyatakan bahawa ‘wacana’ berasal daripada perkataan bahasa Inggeris, iaitu ‘discourse’ yang berasal daripada bahasa Latin, iaitu ‘discursus’ yang bermaksud ‘larian ke dan lari’.
            Menurut Johnstone, B. (2002), wacana dilihat sebagai contoh sebenar komunikasi melalui bahasa. Selain itu, wacana juga dalam bentuk jamak merujuk kepada pola kepercayaan dan tindakan lazim di samping pola bahasa. Wacana demikian merujuk kepada idea dan cara bertutur sehingga dapat mempengaruhi dan dipengaruhi. Cook pula mendefinisikan wacana sebagai bahasa istilah umum yang bermaksud percakapan atau penulisan yang menyatakan sesuatu yang agak panjang. Oleh itu, wacana mempunyai topik dan sempadan.  Di Malaysia, menurut Sanat Md Nasir (1986), wacana merujuk kepada teks, iaitu unit bahasa yang melebihi unit teks. Unit teks tersebut boleh berdiri sebagai satu ayat yang baik secara fonik atau grafik. Manakala menurut Asmah Haji Omar (1980) pula, beliau mentakrifkan wacana sebagai unit bahasa yang melebihi batas ayat. Oleh itu, wacana boleh terdiri daripada ayat, sejumlah ayat, ceraian bab, buku, siri, dan sebagainya.
Analisis wacana adalah padanan frasa bahasa Inggeris iaitu discourse analysis. Istilah ini mula digunakan oleh Zellig Harris pada tahun 1952 di barat apabila beliau menerbitkan makalah dengan judul tersebut. Harris memanfaatkan teks tersebut bagi menghuraikan unsur morfem, kata, frasa, pola ayat, dan taburannya dalam teks serta bagaimana teks boleh dibina daripada unsur bahasa berkenaan. Menurut Beaugrande dan Dressler, sesebuah teks yang komunikatif dikatakan perlu memiliki tujuh tahap ketekstualan, iaitu melibatkan aspek tautan, aspek runtutan, tahap tujuan, tahap penerimaan, tahap maklumat, tahap keadaan dan tahap interteks.


2.0  SINOPSIS CERPEN ASAP DI BAWAH DAUN OLEH ZAHARAH NAWAWI
Cerita ini mengisahkan tentang seorang wanita yang merupakan watak utama dalam cerita ini yang telah kematian suaminya. Pada usia mudanya, dia telah berkahwin dengan seorang mualaf yang berbangsa Cina iaitu Aming seorang anak tauke kedai runcit di Harimaupura. Perkahwinan itu telah diletakkan syarat oleh kedua ibu bapanya, sekiranya dia ingin berkahwin dengan Aming, lelaki tersebut mestilah memeluk agama Islam manakala kedua-dua ibu bapa Aming pula meletakkan syarat yang lebih berat iaitu sekiranya Aming ingin menikahi perempuan kacukan yang tidak pasti asal usul keturunannya, talian kekeluargaan di antara mereka akan putus. Akhirnya, Aming memutuskan untuk menikahi dia dan meninggalkan keluarganya.
            Mereka hidup dalam keadaan serba kekurangan, mereka menumpang untuk tidur di merata tempat dengan berbantalkan bungkusan kain baju. Aming bekerja dengan mengangkat guni-guni beras, gula, bawang, dan kentang ke dalam lori kontena. Dengan berkat kerajinannya, dia dipelawa oleh tauke Badraii untuk bekerja kedai itu dengan gaji tetap. Namun dua minggu selepas itu, Aming telah meninggal dunia akibat dirempuh oleh sebuah lori baja yang terbabas masuk ke dalam kedai. Setelah kematian suaminya, dia hidup dalam kesusahan dengan memakan sisa makanan yang telah dibuang ke dalam tong-tong sampah di kedai makan dan juga kawasan perumahan.
            Hidupnya berubah apabila dia bertemu dengan seorang wanita ketika dia sedang menyelongkar tong sampah di sebuah kawasan perumahan. Pada mulanya, dia menganggap bahawa wanita itu akan memarahinya kerana menyelongkar tong sampah namun dia telah berikan makanan untuk mengisi perutnya yang lapar. Selain itu, wanita yang juga ibu kepada enam orang anak itu, menawarkan dia untuk tinggal bersama-samanya. Namun, dia tidak percaya pada mulanya kerana dia tidak mempunyai apa-apa. Wanita tersebut membawa dia ke rumah dan memberikannya pakaian dan juga bilik tidur. Namun, dia tidak selesa dengan kesenangan yang diberikan oleh wanita itu. Oleh itu, dia memutus untuk mencari duitnya sendiri dengan menjual jagung rebus.



3.0  ASPEK-ASPEK PENGANALISISAN CERPEN ASAP DI BAWAH DAUN

3.1  ASPEK TAUTAN ATAU KOHESI
Tautan atau kohesi merujuk kepada idea atau esei yang dijalin dengan rapi sehingga menjadi bersepadu.
Menurut Tarigan (1987: 96), kohesi merupakan organisasi sintaksis dan merupakan wadah kalimat-kalimat yang disusun secara padu dan padat untuk menghasilkan tuturan.
Selain itu, Halliday dan Hassan ( 2000: 145 ) menyatakan kohesi sebagai konsep makna yang mengacu pada hubungan makna di dalam suatu wacana. Kohesi merupakan kesatuan semantis antara satu ujaran dengan ujaran lainnya dalam suatu wacana. Kohesi adalah hubungan antarkalimat di dalam sebuah wacana baik dalam skala gramatikal maupun skala leksikal tertentu.
Terdapat dua jenis tautan atau kohesi. Antaranya ialah kohesi gramatikal. Kohesi gramatikal adalah kepaduan yang dicapai dengan menggunakan elemen dan aturan gramatikal. Jenis yang kedua adalah kohesi leksikal. Kohesi leksikal merupakan hubungan leksikal antara bahagian-bahagian wacana untuk mendapatkan keserasian struktur secara kohesif. Unsur kohesi leksikal terdiri daripada sinonim, antonim, hiponim, repitisi dan juga kolokasi.
Berdasarkan analisis cerpen “ Asap di bawah Daun“, terdapat beberapa aspek tautan atau kohesi. Contohnya:
      i.        Aming tinggalkan keluarga. Aming heret dia ke hulu ke hilir. Demi sebuah cinta terbit dalam ketulusan perasaan dan kemurnian jiwa dia ikut Aming walau merempat tidur menumpang di rumah kawan yang sudi, di masjid atau surau, malah kerap melabuh kepala berbantalkan bungkusan kain baju di mana-mana kaki lima kedai, sehingga Aming dapat kerja mengambil upah mengangkat guni-guni beras dan gula, bawang dan kentang dari lori kontena ke Kedai Runcit Badraii.
     ii.        “Sekarang saya tanya: Sudikah mak cik tinggal dengan saya? Saya ada keluarga. Ada ibu, ada anak-anak seramai enam orang. Suami sudah meninggal. Masih ada ruang jika mak cik sudi tinggal bersama kami.”

3.2  ASPEK RUNTUTAN ATAU KOHEREN
Runtutan atau koheren merupakan kesinambungan idea yang terdapat dalam sesebuah wacana sehingga menjadikan sesebuah teks itu bermakna. Runtutan atau koheren merupakan asas dalam pembinaan wacana kerana sesuatu teks itu dianggap sebagai wacana jika teks tersebut mempunyai makna.
Menurut Eriyanto ( 242: 2003 ), koheren merupakan pertalian atau jalinan antara kata atau kalimat dalam sesebuah teks.
Terdapat beberapa jenis pertalian makna dikemukakan oleh Ramlan yang menghubungkan informasi dalam suatu ayat dengan ayat yang lain yang menyebabkan terbentuknya kepaduan maklumat dalam sesebuah teks. Antaranya ialah:
a)    Hubungan Sebab dan Akibat.
Koheren jenis ini menyatakan sebab bagi ayat pertama dan akibat untuk ayat yang terakhir.
b)    Hubungan Akibat Sebab
Koheren jenis ini menyatakan akibat bagi ayat yang pertama dan sebab untuk ayat yang kedua.
c)    Hubungan Hasil
Ayat pertama untuk perolehan yang dinyatakan pada ayat yang seterusnya.
d)    Hubungan Tujuan
Koheren jenis ini merupakan ayat yang kedua untuk syarat tercapainya apa yang dinyatakan pada ayat yang lain.
e)    Hubungan Alasan Tindakan
Merupakan ayat pertama menyatakan sesuatu alasan dan ayat yang kedua menyatakan sesuatu tindakan.

f)     Hubungan Perbandingan
Koheren jenis ini menunjukkan perbandingan bagi ayat yang kedua untuk menyatakan makna bagi ayat pertama.

Berdasarkan analisis cerpen “Asap di bawah Daun”, terdapat beberapa aspek runtutan atau koheren. Contohnya,
3.1          Waktu itu kedengaran bunyi keriau anak kucing jatuh ke dalam longkang. Sejak semalam dia mendengar jeritan cemas tersebut. Dia ingin membantu namun longkang itu terlalu dalam. Menyamai ketinggian dua lelaki. Jika dia turun, pasti tidak mampu naik. Dinding longkang itu licin berturap simen. Dia sedih apabila kucing itu tidak berbunyi. Dia mengandaikan mungkin sudah mati lemas atau mati kelaparan.
3.2          Wanita itu segera membawa pulang anak kucing comot tadi ke rumah. Dia ikut di belakang dengan mengangkat sauk ikan dan tangga. Sampai di dapur, dia sandarkan tangga dan sauk di dinding bilik air. Wanita tadi mengambil tuala kering lalu masuk ke bilik air memandikan si comot. Jerit pekik si kecil bertompok putih hitam di sambut gelak ketawa dan pujukan lunak wanita itu. “Diam sayang. Kita mandi dulu. Dah bersih nanti boleh makan. Ayam ada, ikan pun ada.”
3.3          “Nasi untuk nenek. Makan ya.” Wanita yang memanggilnya nenek itu pada perkiraannya mungkin sebaya jika tidak lebih tua daripada usianya. Wanita itu meletakkan bungkusan tadi ke atas ribaannya, lalu berlalu. Dia menoleh dari sebalik pokok angsana tempatnya bersandar. Wanita itu sudah tidak kelihatan. Pintu dapur yang tadi menganga kini sudah ditutup rapat. Tanpa berlengah, dia membuka bungkusan yang masih suam itu. Dia menyuap gelojoh nasi putih berlaukkan sambal tumis kerang dan seketul dada berserta kepak ayam goreng. Sedikit kuah kari menukar putih nasi jadi kekuningan. Aroma nasi itu membuatkan suapannya bertambah rakus. Letak punggung yang hampir melurut dari banir angsana tidak dipedulikan.

3.3  ASPEK MAKLUMAT
Terdapat pebagai asas penelitian yang boleh dilakukan oleh pengkaji terhadap kajian struktur maklumat. Pengkaji menggunakan skema Sato Hirobumi atau Rahmat Abdullah yang melihat struktur maklumat kepada dua aspek, iaitu maklumat lama dan maklumat baru. Menurut skema beliau, maklumat lama terbahagi kepada tujuh sebagai penanda maklumat lama, iaitu kaedah perujukan(hal merujuk secara langsung), kaedah penggantian (penggantian bentuk baru), kaedah perulangan seluruh, kaedah perulangan sebahagian, kaedah penghilangan (ellipsis), kaedah leksikal (pertalian semantic) dan kaedah prafrasa (pengulangan dalam bentuk lain).
            Skema beliau terhadap maklumat baru pula terbahagi kepada empat jenis, iaitu maklumat baru tambahan (MBT), maklumat baru kontrastif (MBK), maklumat baru pemberitaan neutral (MBN), dan maklumat baru focus (MBF).

3.3.1        Maklumat Lama
Halliday (Mohd. Rashid Md. Idris, 2004:14), menjelaskan maklumat lama berdasarkan konsep ‘given’ atau sudut pandangan penerima. Selain Halliday, Crystal turut menggunakan konsep ‘given’ yang menjelaskan maklumat lama ialah unsur-unsur yang telah disebut dalam konteks sebelumnya mengalami pengulangan pada konteks yang berikutnya (Mohd Rashid Md Idris, 2004: 14-15)

Kaedah Perujukan
Kaedah perujukan merujuk kepada perkara atau hal yang secara langsung dirujuk melalui  teks dan rujukan yang dibuat itu dapat dikenal pasti melalui penggunaan kata ganti nama. Contoh di bawah dapat menjelaskan kenyataan ini.
      i.        Seorang wanita tercegat memandangnya.
     ii.        Segera dia mencampak semula kertas-kertas renyuk basah dikumpul sepanjang pagi tadi ke dalam raga.
    iii.        Dia tidak mahu disergah apatah pula dimarahi wanita tua kurus ceding itu.
Dalam ayat di atas, frasa “wanita tua kurus ceding itu” pada ayat (iii) merujuk kepada “seorang wanita” pada ayat (i).

Kaedah Perulangan
Dari perspektif nahuannya, kaedah perulangan membawa makna perulangan yang berlaku pada unsur-unsur dalam wacana tanpa menimbulkan sebarang perubahan pada kategorinya, seperti contoh yang diberikan di bawah:
       i.        “Nah!” Wanita itu menghulur. Jika diikutkan hati mahu saja dia menerkam bungkusan kertas dalam beg plastik merah di tanganwanita yang begitu hampir dengan tangannya.
      ii.        “Nah!” Dia terperanjat sakan. Khayalan indahnya bercempera. Dia bingkas berdiri.
Kata perintah “Nah!” dalam ayat (i) dan (ii) diulang sepenuhnya tanpa mengalami sebarang perubahan.

Kaedah Leksikal
Kaedah leksikal merujuk kepada pertalian antara ayat secara semantic. Hal yang demikian ini bermaksud, setiap ayat mengandungi ikatan atau pertalian yang dihubungkan secara semantic. Contohnya:
      i.        Demi sebuah cinta terbit dalam ketulusan perasaan dan kemurnian jiwa dia ikut Aming walau merempat tidur menumpang di rumah kawan yang sudi, di masjid atau surau, malah kerap melabuh kepala berbantalkan bungkusan kain baju di mana-mana kaki lima kedai, sehingga Aming…
     ii.        Dia tidak tekejut. Jawapan itu sudah dijangkakan. Siapa yang sudi berada di samping orang merempat jika bukan orang merempat juga?
Dalam ayat di atas, perkataan merempat digunakan bagi merujuk seorang individu yang tidak mempunyai rumah atau tempat tinggal.

Kaedah Penghilangan
Kaedah penghilangan didefinisikan sebagai berlakunya penghilangan penyampaian atau amanat penulis. Kaedah ini turut disebut sebagai kaedah ellipsis sebagaimana contoh yang ditunjukkan di bawah:
      i.        “Nah! (01)” Wanita itu menghulur.
     ii.        “Nah! (01)” Dia terperanjat sakan. Khayalan indahnya … Wanita yang tadi memberinya bungkusan nasi kini menghulur sebotol air mineral bermuatan 500 ml.
Dalam ayat (i), terdapat satu ellipsis ditandai dengan (01), frasa kerja “ambillah”. Elipsis tersebut adalah wajar dan tepat penggunaannya untuk memberi komunikasi yang berkesan dan unggu terhadap pembaca.
            Ayat (ii) juga memperlihatkan satu elipsis yang ditandai dengan (01) iaitu frasa kerja yang sama dengan elipsis pada ayat (i) iaitu “ambillah”.Kaedah ini amat menarik kerana perbuatan yang berlaku selepas pengucapan perkataan tersebut iaitu “menghulur” sudah menggambarkan perbuatan agar “dia” mengambil barang yang dihulurkan tanpa disuruh ambil.

Kaedah Parafrasa
Dapat difahami bahawa kaedah parafrasa merujuk kepada pernyataan idea yang sama tetapi cara pengolahannya berbeza. Kenyataan ini dapat dilihat dengan jelas menerusi contoh yang diberikan di bawah:
      i.        Aming berbudi bahasa orangnya.
     ii.        Menghormati orang tua.
Kedua-dua ayat tersebut dihasilkan berdasarkan pernyataan idea yang sama, iaitu Aming yang mempunyai budi perkerti yang mulia dan menghormati orang tua merupakan satu bentuk budi bahasa.


3.3.2        Maklumat Baru
Sato Hirobumi membahagikan maklumat baru kepada empat jenis berdasarkan susunan ogikal judul dan cerita dalam bentuk lahirnya (Mohd Rashid Md Idris, 2004:20). Dalam cerpen yang dikaji, keempat-empat jenis maklumat baru terkesan oleh pengkaji.

Maklumat Baru Tambahan
Merujuk kepada maklumat baru yang ditambah berdasarkan perbicaraan ayat.Misalnya:
Maklumat lama
Maklumat Baru Tambahan
Dia
tidak memilih jalan itu.
Dia
malu kelihatan rakus.

“Dia” dalam ayatdi atas berfungsi sebagai maklumat lama. manakala frasa “tidak memilih jalan itu” dan “malu kelihatan rakus” memainkan peranan sebagai maklumat tambahan yang bersesuaian dengan peranannya sebagai cerita dalam ayat. Frasa yang berkaitan secara langsung denganjudul, maka ia dianggap maklumat baru tambahan kepada judul.

Maklumat Baru Fokus
Maklumat Baru Fokus merujuk kepada susunan maklumat yang melibatkanfokus pembezanya (maklumat baru) yang menduduki tema (judul). Misalnya:
Maklumat Baru Fokus
Maklumat lama
Terlalu sedikit
nasi itu baginya.

Dalam ayat di atas, frasa adjektif “terlalu sedikit” mengalami proses pendepanan predikat untuk berfungsi sebagai judul atau tema dalam ayat ini. Sekiranya ayat ini tidak mengalami proses pendepanan cerita, maka boleh sahaja ayat itu seperti “Nasi itu baginya terlalu sedikit”.Jadi, frasa adjektif itu dikategorikan sebagai maklumat baru focus. Frasa berikutnya pula, iaitu “nasi itu baginya” hanya sekadar berfungsi sebagai maklumat lama. Hal ini disebabkan oleh maklumat itu maklumat lama sedia ada pada pembaca.


3.4          ASPEK TAHAP KEADAAN

3.4.1        Ciri Keadaan Dalam Wacana
            Keadaan merupakan latar sewaktu bahasa itu digunakan, dan membantu pendengar atau pembaca memahami sesuatu wacana. Ungkapan “sila masuk”, misalnya diguanakn dalam keadaan latar seseorang mempelawa seorang yang lain masuk ke dalam bilik atau rumahnya. Dalam sesebuah cerpen, sesuatu keadaan cerita itu dapat dilihat melalui latarnya. Latar dapat dibahagikan kepada tiga jenis iaitu latar tempat, latar masa dan juga latar masyarakat. Analisis  ciri keadaan dalam cerpen “ Asap di Bawah Daun” ini akan dilihat berdasarkan ketiga-tiga ciri latar ini. Setiap latar akan menghasikan wacananya yang tersendiri. Dalam cerpen “Asap di Bawah Daun” ini, latar tempat yang digunakan ialah keadaan di sekitar kawasan bandar raya Harimaupura. Bagi latar masa pula, pada awal cerita tidak dinyatakan dengan jelas tetapi hanya menyatakan “sepanjang pagi tadi”. Pada akhir cerita pula ada dinyatakan “selepas subuh” sebagai latar masa. Selain itu, latar masyarakat yang digunakan dalam cerpen ini ialah latar masyarakat di bandar raya Harimaupura.
            Setiap wacana perlu dikaji dan kedudukan penutur dalam masyarakat amnya yang akan menentukan gaya wacana sama ada gaya formal atau tidak formal. Gaya formal contohnya, wujud apabila seseorang guru pelatih berkomunikasi dengan pensyarah, murid atau pelajar berhubung dengan guru. Gaya tidak formal adalah gaya yang wujud dalam hubungan biasa antara rakan. Hubungan ini menghasilkan kesan dialek sosial dalam pertuturan.

3.4.2        Analisis Ciri Keadaan Dalam Cerpen “Asap Di Bawah Daun”

Keadaan Bertanya
Jika tujuan penutur adalah untuk mendapatkan maklumat atau persetujuan, ayat yang sesuai digunakan ialah ayat Tanya. Contoh yang dapat dilihat dalam cerpen “Asap Di Bawah Daun” ialah:
      i.        “Sudikah anak duduk dekat mak cik?”. Kadang-kadang dia rasakan tarafnya lebih rendah daripada kucing, ayam dan anjing.
     ii.        “Tidak”. Pantas wanita tersebut menjawab.
Berdasarkan ayat ini, penutur cuba mengajak seorang wanita untuk duduk berdekatannya. Ayat seterusnya menunjukkan bahawa ajakan penutur telah ditolak.

Keadaan Tidak Selesa
      i.        Di rumah besar itu dia dilayan seperti keluarga sendiri.
     ii.        Dia bebas menikmati kehidupan.
    iii.        Namun dia tidak biasa bersenang-senang setiap hari.
   iv.        Dengan simpuh sopan dan bahasa santun dia minta izin mencari duit sendiri.
    v.        “Mak cik hendak jual jagung rebus. Badan mak cik rasa sakit-sakit jika duduk diam saja di rumah”. Tanpa menunggu jawapan wanita yang masih bungkam itu, dia pantas mencari semua keperluan bagi melaksanakan impiannya.
Dalam ayat di atas, keadaan tidak selesa digambarkan menerusi ayat (iii) iaitu dia tidak selesa bersenang-senang di rumah orang lain tanpa berbuat apa-apa.

Keadaan Mempelawa
Jika tujuan penutur untuk menyuruh atau menjemput seseorang, ayat yang sesuai dinyatakan ialah ayat silaan. Contohnya:
      i.        “Nah!” Wanita itu menghulur.
     ii.        Jika diikutkan hati mahu saja dia menerkam bungkusan kertas dalam beg plastik merah di tangan wanita yang begitu hampir dengan tangannya.
    iii.        “Nasi untuk nenek. Makan ya”. Wanita yang memanggilnya nenek itu pada perkiraannya mungkin sebaya jika tidak lebih tua daripada usianya.
Dalam ayat di atas, wanita menghulurkan sebuah bungkusan nasi kepada ‘dia’. Wanita itu mempelawa ‘dia’ makan dengan menyatakan bahawa bungkusan nasi untuknya dan wanita itu menggunakan ayat “makan ya”.

Keadaan Patuh dan Taat
      i.        Aming minta izin keluarganya mengahwini dia.
     ii.        Ayah dan ibu dia memberi syarat besar “kau mesti memeluk Islam. Anak saya tidak akan berkahwin dengan orang bukan Islam”.
    iii.        Selepas solat Subuh dia mulai merebus jagung yang sudah direndam semalaman dalam besen besar.
Keadaan patuh dan taat ditunjukkan melalui syarat yang dikenakan oleh keluarga ‘dia’ ke atas Aming iaitu Aming perlu memeluk Islam sebelum mengahwini ‘dia’. Hal ini kerana umat Islam tidak dibenarkan mengahwini seorang individu yang bukan beragama Islam. Keadaan patuh dan taat turut ditunjukkan pada ayat (iii) iaitu ‘dia’ yang menunaikan solat Subuh yang merupakan kewajiban sebagai seorang umat Islam.

Keadaan Terharu
      i.        Terasa berpinar matanya apabila diserbu genang gembira yang berebut-rebut menerjah keluar dari kelopak layunya.
     ii.        “Betulkah?” Dia menengadah lagit yang mengintai di celah-celah rimbun daun lebat angsana.
    iii.        “Betulkah apa yang saya dengar ini?’
Keadaan terharu ditunjukkan melalui gambaran mata ‘dia’ yang berpinar setelah air mata menerobos keluar dengan deras daripada kelopak matanya. ‘Dia’ yang menangis kegembiraan juga menunjukkan bahawa dia sedang terharu.

Keadaan di Bilik Tidur
              i.        Selepas mandi dia ditunjukkan sebuah bilik bersebelahan ruang makan.
             ii.        Dalam bilik itu ada kipas angin, bantal, katil dan tilam bersalut cadar bersih.
            iii.        “Ini biik mak cik.” Wanita itu menutup pintu bilik dari luar.
           iv.        Semasa memandang keliling dia melihat ada sejadah dan telekung bersangkut di penyidai ayan berwarna biru putih di sebelah almari pakaian.
Dalam ayat (ii) menggambarkan bilik tidur yang mempunyai kipas angin, bantal, katil dan tilam yang bersalut cadar bersih. Selain itu, terdapat juga sejadah dan telekung yang disangkut pada penyidai ayan berwarna biru putih bersebelahan almari pakaian.

Keadaan Lapar
      i.        Pantas dia melangkah meninggalkan bakul sampah separuh diselongkar tadi.
     ii.        Dia lebih rela membuang hasil cariannya pagi itu biarpun usus kosongnya pedih mengerinyut ditoreh asid, asalkan hatinya tidak dicincang lumat dengan maki hamun orang yang tidak rela sampah buangannya dimanfaatkan.
Dalam ayat (ii) menunjukkan bahawa ‘dia’ berada dalam keadaan lapar sehingga perutnya berasa pedih disebabkan asid perutnya.


3.5  ASPEK TAHAP TUJUAN
Tujuan sesebuah wacana sememangnya mempunyai kaitan antara tautan dan juga runtutan. Tujuan sesebuah wacana juga adalah menimbulkan interaksi komunikatif. Hal ini bermakna tujuan sebuah sesebuah wacana yang dibentuk adalah untuk menimbulkan komunikasi antara penutur dengan pendengar serta komunikasi antara pnulis dengan pembaca yang melibatkan kommunikasi lisan ataupun komunikasi tulisan.
Penganalisisan dari segi tjuuan dalam cerpen ‘Asap Di Bawah Daun’ ini melihat kepada teks yang ditulis oleh penulis dalam sebuah teks sama ada memenuhi konsep wacana, iaitu bermakna atau tidak. Penulis menulis cerpen ini adalah untuk menyampaikan maklumat kepada pembaca mengenai kehidupan gelandangan yang turut mempunyai maruah dan tidak gemar dihina walaupun mereka tidak mempunyai apa-apa. Ayat penyata yang menyampaikan maklumat tersebut digunakan dalam cerpen ini dapat dilihat melalui contoh :

“Dalam perjalanan hidupnya yang daif, maki hamun bukan lagi asing namun perasaannya masih belum lali. Setiap kata-kata kesat terutama sumpah seranah amat menyakitkan. Menjadi daif dan merempat bukan permintaannya. Dia tidak memilih jalan itu. Pantas dia melangkah meninggalkan bakul sampah separuh diselongkar tadi. Dia lebih rela membuang hasil cariannya pagi itu, biarpun usus kosongnya pedih mengerinyut ditoreh asid. asalkan hatinya tidak dicincang lumat dengan maki hamun orang yang tidak rela sampah buangannya dimanfaatkan.”.

Penulis ingin menyampaikan maklumat kepada pembaca tentang diri nenek yang merupakan seorang gelendangan namun turut mempunyai maruah. Penulis juga ingin pembaca mengambarkan situasi tersebut dengan diri pembaca agar pembaca dapat memahami perasaan gelandangan.
3.6  ASPEK TAHAP PENERIMAAN
Penganalisisan teks dari segi penerimaan pula akan melibatkan pembaca. Hal ini disebabkan penerimaan akan menilai tahap penerimaan dan juga pemahaman pendengar ataupun pembaca. Tambahan pula, pembaca ataupun pendengar merupakan penerima sesuatu wacana. Selain itu, tahap penerimaan dalam cerpen ‘Asap Di Bawah Daun’ ini akan melibatkan tahap pemahaman pembaca disebabkan ianya melibatkan komunikasi bertulis. Pembaca cerpen ini haruslah boleh memahami tujuan yang ingin disampaikan berdasarkan struktur ayat yang digunakan dalam cerpen. Tambahan pula jalan cerita haruslah saling berkaitan antara satu ayat dengan satu ayat yang lain.
Contoh :
“Terlalu sedikit nasi itu baginya. Sudah tiga hari perutnya tidak diisi nasi. Selama tiga hari dia hanya mengalas perut dengan sisa roti canai lebihan makan pelanggan yang diletakkan dalam besen di belakang restoran mamak. Pemilik restoran itu sengaja meninggalkan saki-baki yang masih elok itu untuknya. Kenyang makan roti canai tidak sama dengan nasi.”

Berdasarkan contoh tersebut memperlihatkan saling berkaitan antara satu ayat dengan satu ayat seterusnya. Ayat di atas mempunyai kesinambungan dan tidak tergelincir daripada maksud asalnya. Hal ini disebabkan penulis ingin menceritakan mengenai nenek yang masih tidak kenyang walaupun telah makan nasi kerana nasi tersebut dirasakan terlalu sedikit bagi dirinya yang telah tiga hari tidak makan nasi dan hanya makan sisa-sisa roti canai lebihan baki orang. Hal ini dikatakan sebagai tahap penerimaan pembaca. Ini berlaku apabila pembaca dapat memahami sesebuah teks yang ditulis oleh penulis. Cerpen ini dikategorikan sebagai sebuah wacana kerana bermakna serta menepati tahap tujuan penulis dan pembaca dapat memahami teks tersebut.

3.7  ASPEK TAHAP INTERTEKS
Terlebih dahulu, sebelum mengkaji wacana dari sudut intertiks, konsep interteks perlulah difahami terlebih dahulu. Menurut Mohd Rashid Idris et.al (2012), interteks amat bergantung dengan wacana lain. Wacana lebih mudah difahami oleh pembaca atau pendengar melalui interteks. Interteks adalah pengetahuan sedia ada pembaca mahupun pendengar mengenai perkara yang diperkatakan tahap penerimaan semakin tinggi apabila masyarakat semakin banyak mendengar dan membaca sesuatu maklumat. Melalui interteks, pembaca atau penerima akan lebih memahami tujuan wacana yang ingin disampaikan. Kefahaman seseorang terhadap sesuatu wacana yang dibaca atau didengar akan membantunya menghasilkan interteks. Selain itu, antara teks dan teks haruslah mempunyai pertalian. Dalam  sesuatu ayat atau perenggan, ayat sebelum atau perenggan sebelumnya mempunyai maklumat yang akan diperkatakan dalam perenggan yang berikutnya. Hal ini yang diperkatakan sebagai interteks. Interteks boleh dilihat melalui ayat dengan ayat , perenggan dengan perenggan serta buku dengan buku.

      3.7.1        Perkaitan Interteks Melalui Ayat Dalam Cerpen
Berdasarkan konteks cerpen ini, pembaca perlu membaca ayat demi ayat bagi memperoleh maksud yang ingin disampaikan. Melalui cerpen ini pembaca dapat memahami beberapa perkara yang ingin disampaikan berkenaan isi kandungan cerpen ini. Berikut merupakan antara contoh interteks yang menerangkan perkara yang berlaku dalam cerpen.
1)    Menceritakan keadaan hidup ‘dia’ seorang yang daif dan dipandang serong oleh masyarakat.
Contoh: Setiap kata-kata kesat terutama sumpah seranah amat menyakitkan. Menjadi daif dan merempat bukan permintaannya.
2)    Menunjukkan ‘dia’ yang terlalu lapar dan sudah lama tidak makan.
Contoh: Sebiji dua nasi melekat di celah tulang-temulang ayam, dikais dengan jari lalu disuap. Saki baki urat-urat dan kulit ayam yang masih ada di sana sini diunggisnya sehingga bersih. Malah kepala lutut ayam yang mengandungi sedikit urat berlemak tidak dibiarkan begitu saja. Dimamahnya juga sampai lumat sebelum ditelan.
3)    Memperlihatkan ‘dia’ seorang yang mempunyai maruah.
Contoh: Wanita itu menghulur. Jika diikutkan hati mahu saja dia menerkam bungkusan kertas dalam beg plastik merah di tangan wanita yang begitu hampir dengan tangannya. Namun dia menahan keinginan. Dia malu kelihatan rakus.

      3.7.2        Perkaitan Interteks melalui Perenggan dalam Cerpen
Cerpen ini juga dikaji perenggan demi perenggan bagi memperlihatkan kesinambungan idea yang memberi makna kepada pembaca yang dapat membantu pemahaman pembaca mengenai teks ini. Antara perenggan yang dapat dikaitkan dengan interteks yang memperlihatkan kesinambungan cerpen ini ialah;

Interteks 1
Aming tinggalkan keluarga. Aming heret dia ke hulu ke hilir. Demi sebuah cinta terbit dalam ketulusan perasaan dan kemurnian jiwa dia ikut Aming walau merempat tidur menumpang di rumah kawan yang sudi, di masjid atau surau, malah kerap melabuh kepala berbantalkan bungkusan kain baju di mana-mana kaki lima kedai, sehingga Aming dapat kerja mengambil upah mengangkat guni-guni beras dan gula, bawang dan kentang dari lori kontena ke Kedai Runcit Badraii.
Selama jadi isteri Aming, dia tidak pernah kebulur biarpun hidupnya tidak mewah. Wajah Aming yang manis sentiasa menyenangkan mata memandang. Suara Aming yang lembut amat dirinduinya.
Kedua-dua perenggan di atas menunjukkan hubungan interteks di mana menceritakan dia pernah berkahwin dan hidup senang walaupun tidak kaya dengan seorang lelaki bernama Aming. Perkaitan yang ditunjukkan dalam perenggan ini memperlihatkan Aming seorang yang bertanggungjawab sebagai seorang suami yang memberikan nafkah kepada isterinya. Perenggan sebelumnya dapat menunjukkan pembaca telah mempunyai pengetahuan sedia ada tentang Aming dan cuba meneruskan pembacaan untuk mengetahui tentang kehidupan ‘dia’ bersama Aming. Hal ini demikian kerana, pembaca atau penerima akan lebih memahami tujuan wacana yang ingin disampaikan. Kefahaman seseorang terhadap sesuatu wacana yang dibaca atau didengar akan membantunya menghasilkan interteks.

Interteks 2
Waktu itu kedengaran bunyi keriau anak kucing jatuh ke dalam longkang. Sejak semalam dia mendengar jeritan cemas tersebut. Dia ingin membantu namun longkang itu terlalu dalam.
Wanita tadi berpaling, lalu berjalan ke tepi longkang. Dia melihat wanita tersebut berlari-lari pulang, masuk ke dalam pintu belakang yang masih menganga. Bunyi kerentang kerentung besi berlaga dengan batu jalan menarik perhatiannya.
Wanita itu segera membawa pulang anak kucing comot tadi ke rumah. Dia ikut di belakang dengan mengangkat sauk ikan dan tangga. Sampai di dapur, dia sandarkan tangga dan sauk di dinding bilik air. Wanita tadi mengambil tuala kering lalu masuk ke bilik air memandikan si comot.
            Ketiga-tiga perenggan di atas menunjukkan hubungan interteks dalam cerpen ini. Seorang wanita dan ‘dia’ cuba menyelamatkan anak kucing yang terjatuh di dalam longkang. Ketiga-tiga perenggan ini mempunyai pertalian di mana pada perenggan pertama menceritakan tentang anak kucing yang jatuh di dalam longkang. Seterusnya, perenggan yang berikutnya, menceritakan mereka menyelamatkan kucing tersebut. Hal ini menunjukkan berlakunya kesinambungan antara perenggan kerana interteks adalah pengetahuan sedia ada pembaca mengenai perkara yang diperkatakan dan tahap penerimaan semakin tinggi apabila masyarakat semakin banyak membaca sesuatu maklumat.Oleh hal yang demikian, pembaca akan meneruskan pembacaan untuk mengetahui apa yang akan berlaku kepada kucing tersebut. Hal ini secara tidak langsung berlakunya tahap interteks.

Interteks 3
Selepas mandi dia ditunjukkan sebuah bilik bersebelahan ruang makan. Dalam bilik itu ada kipas angin, bantal, katil dan tilam bersalut cadar bersih. “Ini bilik mak cik.”
Di rumah besar itu dia dilayan seperti keluarga sendiri. Dia bebas menikmati kehidupan. Namun dia tidak biasa bersenang-senang sepanjang hari.
            Berdasarkan kedua-dua perenggan di atas, perkaitan interteks menunjukkan ‘dia’ telah tinggal di sebuah rumah yang besar dan selesa yang disediakan oleh ‘seorang wanita’. Hal ini demikian kerana, perenggan yang sebelumnya telah menggambarkan bilik tersebut mempunyai kemudahan yang sangat lengkap untuk ‘dia’. Perenggan seterusnya menunjukkan perkaitan maklumat sebelum yang akan diperkatakan seterusnya. Oleh itu, kedua-dua perenggan ini menunjukkan hubungan interteks yang menyatakan ‘dia’ hidup dalam suasana yang selesa dan hidup senang.
4.0  KESIMPULAN
Berdasarkan penelitian yang telah dibuat, penulis cerpen Asap Di Bawah Daun ini telah menghasilkan cerpen yang sangat baik. Cerpen ini dapat diteliti dari setiap aspek wacana iaitu tautan, runtutan, tahap maklumat, tahap keadaan, tahap tujuan, tahap penerimaan dan tahap interteks. Hal ini menunjukkan teks cerpen Asap Di Bawah Daun mempunyai kesemua ciri-ciri wacana.
            Penulis telah menggunakan konsep tautan semasa penghasilan karya beliau. Bahagian setiap konsep tautan dapat dikemukakan contoh ayat yang memperlihatkan pertalian di antara ayat-ayat dalam cerpen. Runtutan pula memperlihatkan susunan yang utuh bagi sesuatu idea untuk menimbulkan kesan makna dalam diri pembaca. Sesuatu karya tanpa runtutan akan menjejaskan kefahaman pembaca. Cerpen Asap Di Bawah Daun turut menunjukkan hal yang sama, mudah difahami kerana wujudnya runtutan.
            Selain itu, penelitian ini membolehkan kita mengetahui bahawa wujudnya pengaliran maklumat iaitu daripada maklumat lama ke maklumat baru. Dalam cerpen ini, didapati juga penulis menggunakan kaedah tertentu supaya berlakunya pengaliran maklumat. Seterusnya, tahap keadaan mampu memberi penerangan mengenai kejadian atau peristiwa yang berlaku dalam cerpen. Berdasarkan cerpen ini, penulis menggunakan ciri-ciri keadaan bertujuan untuk memperlihatkan keadaan yang berlaku.
            Tahap tujuan dan penerimaan pula menyebabkan pembaca dapat memahami tujuan penulis menulis cerpen tersebut dan menilai tahap penerimaan seseorang pembaca dalam memahami sesebuah teks yang ditulis oleh penulis tersebut. Akhir sekali, dapat dilihat dalam cerpen ini, bagaimana sesuatu ayat dengan ayat yang lain saling memerlukan dan perkaitan antara perenggan dengan perenggan yang lain supaya pembaca dapat memahami keseluruhan teks cerpen. Secara keseluruhannya, cerpen ini merupakan karya yang sangat baik kerana mampu memenuhi kesemua ciri-ciri wacana dan memberi pendedahan kepada pengkaji untuk mengupas tujuh tahap ketekstualan dalam analisis wacana.




BIBLIOGRAFI



  1. Asmah Hj. Omar (1980). Analisis Wacana. Dewan Bahasa, 24(3), 11-25
  2. Asmah Hj. Omar (1980). Analisis Wacana. Dewan Bahasa, 24(4), 9-25
  3. Darma, Yoce Aliah. (2009). Analisis Wacana Kritis. Bandung: Yrama Widya.
  4. Mohd Rashid Md Idris, et.al, 2012. Analisis Wacana Berdasarkan Teks Komsas Terpilih. Perak: Emeritus Publications
  5. Mohd Rashid Md Idris, et.al, 2012. Tatabahasa Wacana. Perak: Emeritus Publications. 
  6. Mohd Rashid Md Idris, 2004. Analisis Wacana Cerpen dari Perspektif Struktur Maklumat dan Struktur Tema. Kuala Lumpur: ACH Communications Sdn. Bhd. 
  7. Rahmanu, Hasna A.  (2010). Kohesi dalam Wacana Opini Media Tadulako. Jurnal FKIP Universitas Tadulako. 
  8. Tarigan, Henry Guntur (1995), Pengajaran Wacana. Kuala Lumpur: DBP.

No comments:

Post a Comment