TATABAHASA WACANA
BAHASA MELAYU :
KONSEP DAN PENSEJARAHAN
1.0 KONSEP WACANA
Dari
segi konsepsi, wacana melibatkan dua aspek yang penting, iaitu proses dan
produk. Proses wacana melibatkan kognisi, iaitu cara berfikir untuk
menghasilkan wacana. Manakala produk wacana pula ialah hasil yang dibaca atau
didengar. Wacana turut mempunyai struktur dalaman dan luaran. Struktur dalam
merujuk makna seperti tautan (kohesi) dan runtutan (koherensi). Bagi struktur
luaran pula merujuk struktur yang wujud secara grafik atau fonik seperti
struktur tema dan struktur tema dan struktur maklumat. Wacana melibatkan
jaringan ayat yang mempunyai batasan, iaitu awal dan akhir. Di antara batasan
itu wujud jaringan ayat melalui susunan yang bermakna memlibatkan ayat yang
awal dan ayat yang mengikutinya. Jaringan atau susunan yang bermakna dapat
diperlihatkan dalam contoh di bawah:
Contoh : (1) Farhan rajin menelaah buku.
(2) Oleh demikian, dia cemerlang dalam peperiksaan.
Ayat
(1) Farhan berhubung langsung dengan dia di dalam ayat (2) dari
segi makna. Penghubung ayat Oleh demikian di dalam ayat (2),
menghubungkan ayat (1) dengan ayat (2). Jaringan yang bermakna memungkinkan
wujud kesinambungan dan kepaduan. Oleh sebab jaringan diukur berdasarkan
kebermaknaannya, wacana memperlihatkan hubungan yang intim antara teks, koteks,
dan konteks. Kelazimannya makna dapat difahami melalui teks. Koteks bermaksud
wujud penggunaan teks lain untuk memahami sesuatu teks. Manakala konteks
bermaksud perujukan sesuatu di luar teks untuk memahami sesuatu teks itu.
Wacana
ialah unit tatabahasa atau linguistik tertinggi yang melangkaui batas ayat
dapat ditunjukkan di dalam rajah di bawah.
Wacana
|
Ayat
|
Frasa
|
Kata
|
Morfem
|
Fonem
|
Pergerakan
dari bawah ke atas menjadikan fonem sebagai unit tatabahasa yang terkecil yang
membezakan makna sehinggalah ke tahap wacana sebagai unit tatabahasa yang
tertinggi atau terbesar yang bermakna. Pergerakan dari atas ke bawah
memperlihatkan keunikannya apabila wacana boleh mewakili oleh kata sebagai
realisasinya, namun pergerakan sebaliknya tidak membenarkan situasi ini.
Perhatikan percontohan di bawah :
Contoh : (3) Awak sudah menelaah buku, Farhan?
(4) Sudah.
Ayat
(3) dan ayat (4) sebagai satu wacana. Ayat (4) hanya diwakili oleh satu kata,
iaitu Sudah. Sebenarnya ayat (4) secara lengkap seperti ayat (5) di
bawah :
(5) Saya sudah menelaah buku.
Ayat
(4) mengalami elipsis daripada ayat (5). Namun sekiranya kata sudah
dilihat sebagai tanpa ayat (3) atau sendirian, maka perkataan tersebut tidak
mewakili wacana.
2.0.KAJIAN WACANA
Kajian
wacana amat sinonim dengan istilah analisis wacana (discourse analysis), linguistik teks atau tatabahasa wacana.
Kajian wacana merealisasikan konsep unit tatabahasa yang tertinggi, terbesar,
atau terlengkap sebagai korpus bahasa yang dikaji. Dengan demikian, kajian terlengkap
sebagai korpus wacana mampu menepati konsep bahasa secara fitrahnya untuk
manusia berkomunikasi. Menurut Dijk (1997:23), tujuan kajian wacana adalah
untuk mencari urutan, rumus dan kelaziman dalam struktur, dan strategi sesuatu
korpus wacana. Beliau turut menjelaskan bahawa cakupan multidisiplin kajian
wacana meliputi etnografi, semiotik, sosiolinguistik, pragmantik,
etnometodologi, psikologi kognitif, psikologi sosial, komunikasi, perundangan,
teologi, sains politik, dan historiografi.
Dijk
(1997:24) menggambarkan kegiatan kajian wacana di dalam rajah segi tiga di
bawah :
WACANA
KOGNISI
|
MASYARAKAT
|
Dijk
(1985:29-31) juga telah merumuskan beberapa prinsip kajian wacana seperti
berikut :
- Teks dan tuturan alamiah – Kajian ini menggunakan data dan konteks sebenar.
- Konteks – Wacana dikaji sebagai sebahagian daripada konteksnya yang glokal dan global, dan yang sosial dan budaya.
- Wacana sebagai tuturan – Ini meliputi interaksi verbal dalam perbualan dan dialog formal.
- Wacana sebagai latihan sosial ahli – Pengguna bahasa bukan semata-mata sebagai ahli perseorangan tetapi ahli kumpulan tertentu yang boleh mengadakan, bersetuju, atau berhujah tentang institusi sosial dan politiknya.
- Kategori ahli – Amalan biasa khususnya dalam analisis pertuturan untuk tidak ‘mengenakan’ pratanggapan dan kategori pengkaji, di samping menghormati cara ahli masyarakat sendiri menginterpretasikan, menyesuaikan diri dan mengkategorikan ciri dunia sosial dan gelagat ciri tersebut di dalam dunia itu.
- Urutan – Wacana dilihat sebagai berurutan baik dari segi penglahiran mahupun pemahaman. Penglahiran ini dari segi unit struktural seperti ayat yang disusun sehingga dapat diinterpretasikan dengan mengambil kira ayat sebelumnya.
- Kebinaan – Selain berurutan, wacana terbina daripada unit yang digunakan untuk fungsi yang difahami atau dianalisis sebagai unsur yang lebih besar. Ini menghasilkan struktur yang berhierarki. Ini bukan sahaja berlaku kepada bentuk, bahkan kepada makna dan interaksi.
- Aras dan dimensi – Dalam kajian wacana dirungkai pada pelbagai aras dan dimensi tetapi masih berhubung kait antara satu sama lain. Aras ini mewakili jenis fenomena berbeza yang terdapat dalam wacana seperti bunyi, bentuk, makna dan tindakan.
- Makna dan fungsi – Kajian wacana mencari makna dan fungsi unsur yang terlibat sehingga dapat diberikan alasan.
- Rumus – Dalam kajian, wacana dianggap tertakluk kepada rumus, baik secara tatabahasa, tekstual, komunikatif, mahupun interaksional.
- Strategi – Kajian wacana melihat tatacara pengguna bahasa menggunakan strategi yang bersifat mental dan interaksional untuk memahami wacana demi tujuan komunikatif dan sosial.
l)
Kognisi sosial – Hal
ini bersangkut dengan peranan kognisi, iaitu proses mental dan representasi
dalam pengeluaran dan pemahaman tentang wacana.
2.1.TAUTAN
Tautan
adalah konsep hubungan antara unsur linguistik sama ada secara struktural atau
semantik. Unsur ini perlu berada dalam unit teks yang berlainan. Menurut
Beaugrande dan Dressler (1981:3), tautan membicarakan komponen permukaan teks
sama ada secara lisan atau tulisan secara berurutan.
Tautan
dikategorikan kepada tiga, iaitu:
a. Tautan
Perulangan – ada tujuh jenis
i.
Tautan perulangan
rujukan (PL1) – hubungan semantik
Contoh : Farah
rajin belajar. Dia bijak.
ii.
Tautan perulangan
penggantian (PL2) – hubungan semantik
Contoh : Hatinya
girang. Namun, kegembiraan itu seketika.
iii.
Tautan perulangan elipsis
(PL3)
Contoh : Farid
sudah pulang? Belum. (Farid belum pulang)
iv.
Tautan perulangan
leksikal (PL4) – hubungan struktural
Contoh : Faris
membaca buku. Buku itu tebal.
v.
Tautan perulangan
parafrasa (PL5) – hubungan antara makna tetapi struktur berlainan
Contoh : Farhan
mendapat tempat pertama. Tempat pertama milik Farhan.
vi.
Tautan perulangan
paralelisme (PL6) –hubungan struktural tetapi makna berbeza
Contoh : Ayah
membaca buku. Ibu pula membaca majalah.
vii.
Tautan perulangan
struktur dan makna sama (PL7)
Contoh : Tolong!
Tolong! Firdaus berteriak. Tolong! Tolong! Firdaus berteriak lagi.
b. Tautan
Kolokasi – ada empat jenis
i.
Tautan kolokasi
antoniman (KL1)
Contoh : putih –
hitam; amanah – korupsi
ii.
Tautan kolokasi
kohiponiman (KL2)
Contoh : teres/
pangsa/ banglo – rumah
iii.
Tautan kolokasi hasil
(KL3)
Contoh : padi/
beras – nasi
iv.
Tautan kolokasi sifat
(KL4)
Contoh : pantas
– halilintar
c. Tautan
Penghubung Ayat – ada empat jenis
i.
Tautan penghubung ayat
pertambahan (PA1)
Contoh : Faris dan
Farid mendapat keputusan yang cemerlang.
ii.
Tautan penghubung ayat
perlawanan (PA2)
Contoh : Mereka
tetap gigih walaupun kehidupan menghimpit.
iii.
Tautan penghubung ayat
akibat (PA3)
Contoh : Oleh
itu, dia dianugerahi pingat kebaktian.
iv.
Tautan penghubung ayat
waktu (PA4)
Contoh : Kini,
usahanya berhasil.
2.2.RUNTUTAN
Umumnya,
runtutan ialah kesinambungan makna atau pengantara gagasan idea. Beaugrande dan
Dressler (1981:4) menjelaskan runtutan ialah cara komponen dunia teks, iaitu
konfigurasi konsep dan hubungan yang mendasari teks permukaan dapat diakses
bersama dan berkaitan. Jaringan ini dikaji melalui dua konsep, iaitu konsep
primer (pusat kawalan) dan sekunder (mengakses dan memproses).
Konsep
primer ada empat, iaitu :
i.
Objek – merujuk entiti
konsep yang mempunyai identiti dan kandungan kekal.
ii.
Situasi – merujuk
konfigurasi objek dalam keadaan semasa.
iii.
Peristiwa – merujuk
kewujudan yang mengubah sesuatu keadaan atau kedudukan.
iv.
Tindakan – merujuk
peristiwa yang dihasilkan secara sengaja oleh agen.
Manakala
konsep sekunder ada 34, iaitu keadaan, agen, entiti terkesan, hubungan,
atribut, lokasi, masa, gerakan, alat, bentuk, bahagian, bahan, kawalan, sebab,
pembolehan, alasan, tujuan, persepsi, kognisi, emosi, volisi, pengiktirafan,
komunikasi, kepunyaan, contoh, spesifikasi, kuantiti, modaliti, signifikan,
nilai, ekuivalen, rujukan bersama, dan perulangan.
Ringkasnya,
runtutan ialah suatu susunan fikiran secara logik. Runtutan dapat dikaji
berdasarkan empat tahap, iaitu :
i.
Tahap tujuan – melihat
tahap sesebuah teks menepati tujuan penutur/ penulis.
ii.
Tahap penerimaan –
menilai tahap penerimaan dan pemahaman pendengar/ pembaca sesebuah teks.
iii.
Tahap maklumat –
berhubung dengan sesebuah teks itu dari sudut pandangan pembaca.
iv.
Tahap keadaan –
bersangkutan dengan kerelevanan teks itu dengan situasi ujaran.
2.3.STRUKTUR TEMA
Halliday
(1985:38-67) menyatakan salah satu struktur tema yang bercirikan amanat
dikenali sebagai struktur tema. Struktur tema (ST) terdiri daripada tema (T)
dan rema (R), dengan rumus ST → T + R. Tema biasanya berada di hadapan, iaitu
menjadi titik mula amanat dan perhatian dalam klausa. Rema pula yang
selebihnya.
Tema
boleh terdiri daripada kata nama (KN), kata sendi nama (KSN) dan kata hubung
(K.Hbg).
Contoh
:
[Farah]
[pergi ke sekolah.]
T
(KN) R
[Di
Kuala Lumpur,] [ dia menetap.]
T
(KSN) R
[Dengan
senyap,] [dia membaca buku itu.]
T
(K.Hbg) R
[Akhirnya,]
[dia berjaya.]
T
(K.Hbg) R
2.4.STRUKTUR MAKLUMAT
Brown
dan Yule (1983:153) menjelaskan struktur maklumat ialah unit terkecil dalam
terkecil dalam struktur wacana dan sebagai unit lokal yang kecil di peringkat
frasa atau klausa. Struktur maklumat sebagai sumber kepada penutur atau penulis
untuk memberitahu pendengar atau pembaca tentang status maklumat.
Struktur
maklumat (SM) berfungsi membina unit maklumat (UM). Struktur maklumat dapat
juga ditakrifkan sebagai organisasi teks atau wacana berdasarkan fungsi
maklumat lama (ML) dan maklumat baru (MB). Oleh itu, unit maklumat ialah unit
struktural yang terdiri daripada maklumat lama dan maklumat baru, dengan rumus UM
→ (ML) + MB.
Contoh
:
[Buku]
[ biologi.]
ML MB
[Anatomi]
[manusia.]
MB ML
Menurut
Halliday (1985:271-286), struktur maklumat terbahagi kepada dua, iaitu maklumat
lama dan maklumat baru. Maklumat lama telah diketahui dan tidak ditandai dengan
nada yang tinggi, manakala maklumat baru sebaliknya dan ditandai dengan nada
yang tinggi.
Pendapat
Prince (1981:223-255) sedikit berlainan, struktur maklumat dibahagikannya
kepada tiga, iaitu entiti lama (EL) yang secara tekstual diketahui, entiti baru
(EB) yang belum diketahui atau yang diketahui tetapi belum digunakan, dan
entiti takbiran (ET) yang sudah diketahui tetapi belum dinyatakan.
Oleh
demikian, penyelidikan terhadap struktur maklumat memungkinkan kesedaran
tentang pengaliran maklumat dalam sesuatu wacana. Kesedaran ini membolehkan
kita menginsafi betapa rapatnya hubungan kognitif dengan bahasa bagi
menghasilkan kegiatan komunikasi yang berkesan.
3.0.SEJARAH TATABAHASA
WACANA
Wacana
ialah bidang kajian linguistik yang mempunyai sejarah yang panjang, iaitu
bermula dengan peradaban keagamaan yang mengkaji kitab agama seperti teks Veda
sejak 1200-1000 S.M. Malah jika diselusuri lagi tentunya melibatkan zaman
suhuf-suhuf dan risalah-risalah nabi-nabi Allah seawal Nabi Adam.
Tradisi
keilmuan Barat menggambarkan wacana
mendapat sumber sejarahnya daripada retorik klasik seawal abad kelima sebelum
Masihi. Bidang ini mendapat tumpuan dalam aliran linguistik Aristotle oleh
Aristotle (384-322 S.M.) melalui karyanya Rhetoric
dan diikuti aliran Stoik oleh Zeno (300 S.M.).
Kemalapan
retorik klasik telah diganti dengan linguistik sejarah dan perbandingan pada
awal abad ke-19. Pada awal abad ke-20, lahir aliran struktural seperti aliran
Praha melalui karya Morphology of the
Forktale oleh Propp (1928) dan karya Mathesius (1939). Dari kajian ini
lahirlah konsep struktur tema dan struktur maklumat yang sehingga kini dikaji
oleh pada sarjana bahasa.
Di
Britain pula telah berkembang aliran Firth (1935) yang mengetengahkan konsep
keperihalan keadaan, iaitu mengkaji bahasa dengan persekitarannya. Manakala di
Amerika Syarikat, karya Harris (1952) menjadi pelopor kepada analisis wacana
tentang penyebaran struktur yang melampaui ayat.
Analisis
wacana moden bermula pada pertengahan 1960-an dengan terbitnya analisis
struktural wacana di Perancis. Di Amerika Syarikat terdapat aliran tagmemik
oleh Pike, etnografik pertuturan oleh Hymes, dan aliran tatabahasa stratifikasi
oleh Lamb. Manakala di Britain wujud aliran linguistik teks oleh Hartmann.
Manakala di Britain wujud aliran tatabahasa fungsional oleh Halliday yang
kemudiannya dikenali dengan linguistik sistematik.
Pada
dekad 1970-an, analisis wacana semakin sistematis dalam disiplin yang sama atau
antara disiplin. Aliran ini terus berkembang tetapi bertentangan dengan aliran
linguistik semasa, iaitu tatabahasa transformasi generatif.
Kemudian
pada dekad 1980-an dan 1990-an, analisis wacana berkembang pesat, merencam dan
mengkhusus. Dalam tempoh ini, banyak terbitan seperti Grimes (1975), Halliday
dan Hasan (1976), Pike dan Pike (1977), Beaugrande dan Dressler (1981),
Halliday (!985), Martin (1992) dan Cook (1994).
4.0.SEJARAH TATABAHASA
WACANA BAHASA Melayu
Kajian
wacana bahasa Melayu masih baru, iaitu sekitar tahun 1970-an. Harimurti
Kridalaksana (1970:1) telah menulis makalah “NYA Sebagai Penanda Anafora”. Pada
1978, beliau turut menulis kertas kerja bertajuk “Keutuhan Wacana” dalam
Konferensi Bahasa Indonesia yang kemudiannya diterbitkan di dalam Jurnal Dewan
Bahasa.
Penyelidikan
tentang wacana bahasa Melayu kian rancak menjelang tahun 1980-an dalam bentuk
artikel, disertasi dan buku. Asmah Haji Omar (1980a dan 1980b) telah menulis
dua buah artikel di dalam Jurnal Dewan Bahasa yang bertajuk “Analisis Wacana”
dan “Pengajaran Bahasa untuk Kemahiran Komunikasi : Pendekatan Wacana”. Penulis
artikel lain seperti Lutfi Abas (1982) dan Soenjono Dardjowidjojo (1985;1986).
Penyelidikan
wacana juga dilakukan di peringkat latihan ilmiah, sarjana dan kedoktoran.
Ismail (1994) dalam latihan ilmiahnya mendapati sekitar 1977 hingga 1994,
latihan ilmiah yang berkaitan dengan wacana hanya muncul mulai tahun 1984 dan
terdapat 14 buah latihan ilmiah yang relevan dengan wacana, antara tahun 1984
hingga 1989.
Penyelidikan
makna di peringkat sarjana dalam tahun 1980-an melibatkan dua penyelidikan oleh
Sucipto (1987) tentang tautan, dan Wong (1988) mengenai kesinambungan topik. Di
peringkat kedoktoran pula, antaranya Abdul Aziz Idris (1982) tentang struktur
tema dan sistem hubungan logikal, Rafferty (1982) mengenai struktur wacana,
Azhar M. Simin (1983) berkaitan sintaksis wacana ‘YANG’, dan Tallei (1888)
membicarakan analisis wacana.
Sekitar
1980-an terdapat penelitian dalam bentuk buku seperti Asmah Haji Omar (1987:108-127)
mengenai teks saintifik dan Hendry Tarigan (1987;1988:334-360) tentang
pengajaran wacana dan tatabahasa baku bahasa Indonesia.
Dekad
1990-an memperlihatkan percambahan penyelidikan lebih hebat, misalnya Rahmat
Abdullah (Sato Hirobumi) (1991) menghasilkan tesis Ph.D dengan tajuk “Analisis Nahu Wacana Bahasa Melayu Klasik
Berdasarkan Teks Hikayat Hang Tuah”. Kemudian Soeseno (1992) dengan
syarahan perdananya bertajuk “Analisis
Wacana dan Penerapannya”. Manakala peneliti lain yang menghasilkan kertas
kerja atau artikel Samsuri (1992), Ramlan (1992), Ebah (1992), Wong
(1993;1993), Sanat Md. Nasir (1992;1994;1995a dan 1995b;1996a dan 1996b),
Ismail (1993;1994), dan Zahrah (1995).
Walaupun
pertumbuhan kajian wacana bahasa Melayu agak lewat sekitar 10 tahun jika
dibandingkan dengan di Eropah, namun perkembangannya selepas itu ibarat
cendawan tumbuh selepas hujan. Alaf baru 2000 dan seterusnya memperlihatkan
peningkatan yang mendadak dalam penyelidikan wacana di Malaysia kerana
tatabahasa wacana telah dijadikan subjek atau mata kursus di peringkat
institusi pengajian tinggi sama ada di peringkat ijazah dasar, ijazah sarjana,
mahupun ijazah kedoktoran seperti di Universiti Malaya, Universiti Putra
Malaysia, Universiti Kebangsaan Malaysia, dan Universiti Sains Malaysia.
5.0.PENUTUP
Perbincangan
dalam artikel ini sekadar suatu pengenalan kepada tatabahasa wacana bahasa
Melayu dari segi konsep dan pensejarahan yang kini berusia sekitar 40 tahun.
Tumpuan perbincangan hanyalah berkisar kepada persoalan asas seperti
pentakrifan wacana, konsep wacana, kajian wacana, dan sejarah wacana.
No comments:
Post a Comment